Tyskland - onsdag den 19. apr. 2017

Lübeck

I dag stod der Lübeck på plakaten. Der var ikke så langt dertil og vi jagtede i første omgang et sted, hvor vi kunne tømme tanke og få frisk vand på. Det viste sig at være lidt mere bøvlet end som så. Vi kunne godt tænke os en god app, hvor man kan identificere deciderede tømmesteder for f.eks. kemiske toiletter. Vi har ikke fundet en god oversigt over disse steder.

Vi kørte lidt rundt i nærheden af centrum. Der var flere autocamper pladser men fælles for dem var, at der var ingen faciliteter overhovedet og alligevel tog de sig pænt betalt for, at man kunne overnatte der. Sådan spiller klaveret ikke her, så vi valgte en helt almindelig parkeringsplads og Marie puttede de mønter i, vi havde. Så bestemte parkometret, hvornår vi skulle forlade Lübeck igen.

Vi startede med at gå en tur rundt om byen og besøgte et par kirker. Så overmandede sulten os og vi fandt et godt lille spisested. Det var faktisk en café – et kafferisteri (Neue Rösterei) og der duftede dejligt af friskkværnet kaffe. Det måtte vi smage. Men først lidt frokost og en god bryg fra et Hamburg-bryggeri. Så havde vi energi til at udforske den centrale del af bymidten med markedspladsen, en stor chokoladebutik og de mange kirker.

Ved 3-tiden forlod vi parkeringspladsen og kørte efter en autocamper plads nogle km nord for centrum, for at få tømt og fyldt. Det lod sig fint gøre, når man vil betale for det :) Desværre betød det, at vi kom ud i myldretidstrafikken ud af byen. Så der gik lidt tid i kø – i godt vejr, så Marie havde foretrukket at parkere i centrum igen og nyde vejret. Det var for sent. Nu holdt vi i kø.

Vi besluttede at køre til Bad Segeberg, for at overnatte. Det var på vejen hjem, så vi let kunne være i Erritsø i god tid i morgen. Vi blev sluset direkte ned gennem en lille kringlet vej i centrum. Først dukkede en helt tom plads op til autocampere. Den så ikke særlig hyggelig ud, så derfor var der nok ikke nogen på pladsen. Længere nede mod Segeberger See var der en mere hyggelig plads, men den var næsten fyldt op – og så havde de spærret den af. Så de ville ikke have gæster der. I stedet valgte vi at finde en parkeringsplads i centrum ved Marienkirche, hvor vi spiste vores aftensmad. Så besluttede chaufføren, at vi lige så godt kunne køre helt hjem.

Vi fortsatte derfor mod Neumünster og op til Flensburg, hvor Fleggaard blev frekventeret, før vi tog sidste nap mod Erritsø.

Epilog

Formålet med turen var at besøge nationalparken Sächsische Schweiz og det lykkedes, selv om vi sikkert sagtens kunne bruge mere tid der. Vi nåede faktisk ikke ret langt ind i den tyske del af nationalparken. Men de ture, som vi havde fundet, var spektakulære og jeg tror, at de vil rage godt op i landskabet af gode oplevelser, som vi løbende bliver begunstiget med.

Alt i alt en rigtig dejlig tur. Vi begynder at finde et godt leje for både at få planlagt noget men også give plads til spontane indfald. Det er godt at have en grovplan, men der skal være plads til at justere planen, når der dukker noget spændende op.